Hobby Horse 🐴 🐴

2023

rzeźby z brązu

W performensie autorka odwołuje się do konotowanych symboli, jakie w europejskiej kulturze przez wieki niosła figura konia. Przedstawione w galopie niosły imperatorów ku zwycięstwu, były symbolem siły i toksycznej męskości. Wykorzystane w performansie rekwizyty pochodzą ze sportu jakim jest Hobby Horse w którym w wyścigu uczestniczą jeźdźcy dosiadający zabawkowych koni na kiju. Nazwa tej dyscypliny i słowo „hobby” wywodzi się z średniowiecznej Anglii. Hoblers lub Hovellers byli mężczyznami, którzy trzymali kukłę konia by dać natychmiastową informację o zagrożeniu inwazją. Ich obowiązkiem było rozpoznanie, przenoszenie informacji, szpiegowanie czy ściganie uciekinierów. Performujący mężczyźni podczas występu zamiast poruszać sięz gracją, wykonują coraz bardziej pokraczne i wolniejsze ruchy. Intencją artystki było więc ośmieszenie najeźdźcy o imperialnych zapędach.

Performerzy w pracy uderzają o elementy pomnika Katastrofy polskiego Tu-154 w Smoleńsku, który nigdy nie stanął w Smoleńsku (Rosja) – dla upamiętnienia zmarłych z powodu braku zgody władz rosyjskich.

Tekst: Stanisław Małecki
10 Triennale Młodych: Utrwalanie / X Трієнале Молодого Мистецтва: Утривалення, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku (PL)
Kuratorzy: Stanisław Małecki, Lia Dostlieva, Andrii Dostliev
Zdjęcia: Ewa Szatybelko

Perfomerzy: Waldemar Tatarczuk, Mateusz Wszelaki
Dźwięk: Waldemar Tatarczuk

brąz h: 140 cm

W instalacji wykorzystano prace artystów: Plamen Bratanov, Centaur- lata 80,
Bronisław Chromy, Koń- wspomnienie wojenne 1954,
Anna Dębska, Wierzgający źrebak 1990.