Taniec Motocykli/ Zielona Góra 💃🏻🏍

2021

performance dokamerowy, 4 kanałowa instalacja wideo, full HD, dźwięk, 30’30’’

Punktem wyjścia pracy było performatywne działanie zrealizowane przez Barbarę Grykę z osobami należącymi do środowiska miłośników motocykli z Lublina.

Miejscem akcji jest plac, na którym w weekendy odbywają się targowiska. W dni powszednie spotykają się na nim motocykliści by wspólnie trenować i dyskutować o swojej pasji.

Barbara Gryka zaprasza motocyklistów do tańca. Jego choreografia zaczerpnięta jest z ludowych tradycji Ziemi Lubelskiej z której pochodzi artystka. Performerka występuje w bogatym stroju regionalnym, który mieszkanki wsi zakładały na wyjątkowe, świąteczne okazje. Pozostali tancerze mają na sobie stroje właściwe dla subkultury motocyklowej – skórzane kurtki i kaski z zakrywającymi twarze przyłbicami.

Muzyka zastąpiona jest rykiem silników. Przez hałas przebija się jednak donośny głos artystki dyrygującej tancerzami.

Zakładając ludowy strój, Gryka wpisuje się w tradycję, która jest częścią jej dziedzictwa, ale zmienia obowiązujący w niej patriarchalny porządek. Projekcję wypełnia gwałtowny, agresywny żywioł ryczących maszyn, jednak w centrum tego pandemonium znajduje się sprawcza postać kobieca; to wokół niej krążą motocykle i to ona nadaje ich ruchowi formę tańca.

Czterokanałowa projekcja zmontowana jest tak, żeby osoba oglądająca pracę odniosła wrażenie, że znalazła się w samym środku „Tańca motocykli”. Maszyny „przejeżdżają” z ekranu na ekran krążąc wokół widza/widzki. Przed wejściem do pomieszczenia, w którym eksponowana jest instalacja, artystka umieszcza film, w którym scena tańca nakręcona jest z lotu ptaka; z tej perspektywy w pełni widoczna staje się precyzja i geometria choreografii według której poruszają się motocykle.

W jednej z wersji ekspozycyjnych pracy, artystka uzupełniła czterokanałową projekcję instalacją site-specyfic z przedmiotów znalezionych, nawiązujących z jednej strony do pejzażu wsi a z drugiej do kultury motocyklowej (takich jak zużyte opony czy siano). Element ten nie stanowi jednak integralnej części projektu „Taniec motocykli”.

Kuratorka: Emilia Lipa
Tekst: Stach Szabłowski
W performansie udział wzięli_ła: Kasia Dados, Marek Jęczeń, Tomek Jęczeń, Damian Jóźwiak, Rafał „Auto-holik” Michalczak, Paweł Namięta, Jasiek Smaga, Wojciech.
Realizacja i montaż wideo: Jan Szewczyk
Realizacja dźwięku: Alex Banaszkiewicz
Realizacja wideo z drona: As VIDEO

Wymiary: 1292 x 1291 h: 437